سیاسی

خروج از تبلیغات سنتی و شناخت نامزد‌های انتخابات با مناظرات

پس از درگذشت نابهنگام آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان قرار شد در ۸ تیر انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برگزار شود.

برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری باعث شد تا زمان کمی برای برگزاری آن وجود داشته باشد، اما رسانه ملی که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خوش درخشیده بود و با راه‌اندازی دویست کانال استانی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی مثل تلوبیون توانسته بود عرصه تبلیغات را متحول کند برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علاوه بر اختصاص یک کانال ۲۴ ساعته در تلوبیون، ۹ برنامه انتخاباتی به نام‌های گفتگوی ویژه خبری، مناظرات، صف اول، مستند، میزگرد سیاسی، میزگرد اقتصادی، میزگرد فرهنگی، با مردم و بدون تعارف را تدارک دید.

پخش این برنامه‌ها که از ۲۱ خرداد آغاز شده تا ۶ تیر ادامه می‌یابد و در آن نامزد‌ها به بیان مواضع و دیدگاه‌های خود در امر کشورداری می‌پردازند.

بدون شک مهمترین برنامه انتخاباتی که قرار است از رسانه ملی پخش شود مناظرات است چراکه نامزد‌های انتخابات در آن رو در رو و بدون رودربایستی نظرات خود را بیان و یکدیگر را نقد می‌کنند.

کار بزرگ صداوسیما

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مناظرات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: ابتکاراتی که صداوسیما در این فاصله برای انتخابات مختلف داشته کار بسیار بزرگ، نو و پسندیده‌ای است. حالا ممکن است ایراداتی هم وجود داشه باشد، اما در مجموع کار بسیار خوبی است و حتی در تصمیم‌گیری و انتخاب مردم می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه در خارج از کشور انجام شده است

وی اظهار کرد: کسی که به مناظره زنده می‌آید اگر بتواند به مطالبات مردم به درستی پاسخ دهد قطعا بر روی مردم موثر است. ما باید از روش تبلیغات سنتی مثل گذشته خارج شویم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: آن چیزی که دیدم کافی و مناسب است با توجه به اینکه زمان محدودی است آن را دو بخش کردند که یک بخش مناظرات زنده است و یک بخش هم به صورت مستند هر فردی متناسب با سلیقه خود تولید می‌کند. ان‌شااله کاندیدا از این فرصت به درستی استفاده کنند.

ویژگی این دور از مناظرات این است که برخلاف دوره‌های گذشته تعداد آن افزایش یافته و پنج مناظره به مدت چهار ساعت از ساعت ۲۰ تا ۲۴ در روز‌های دوشنبه ۲۸ خرداد، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه اول تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر قرار است برگزار و از شبکه‌های مختلف صداوسیما به صورت زنده پخش شود.

مطلب پیشنهادی:  باقری‌کنی با استقبال وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، وارد اربیل شد

اخلاق لازمه مناظرات

حجت‌الاسلام محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای شناخت بهتر از کاندیدا‌های ریاست جمهوری تا مردم با دید باز انتخاب کنند و دیدگاه‌ها و کارنامه‌های افراد را بدانند صداوسیما عملکرد خوبی داشته است.

وی ادامه داد: مناظرات می‌تواند خیلی کمک کند البته ما توصیه می‌کنیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند اخلاق را رعایت کنند و واقعیات جامعه گفته شود که مردم با بصیرت درست یک انتخاب مناسب داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: هم مناظرات و هم مستند لازم است، چون می‌تواند شناخت مردم را بالا ببرد. مناظرات نقش بسیار خوبی دارد و نقاط ضعف و قوت کاندیدا در مناظرات مشخص می‌شود.

اختصاص سه مناظره به موضوع اقتصاد

شب گذشته اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برگزار شد. پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما پیش از برگزاری آیین قرعه‌کشی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: بلافاصله پس از شهادت مسافران پرواز اردیبهشت ستاد انتخابات رسانه ملی را تشکیل دادیم و تمام آنچه در دوره‌های قبل در طول مدت بیش از یک سال انجام شد برای طراحی برنامه‌ها، هماهنگی کمیسیون تبلیغات و آماده‌سازی زیرساخت‌ها در کمتر از سه هفته با تلاش جهادی همکارانمان در رسانه ملی نهایی شد.

مطلب پیشنهادی:  سرلشکر سلامی: ساخت حدود ۵۰ هزار واحد را در دستور کار قرار داده‌ایم

خروج از تبلیغات سنتی و راهی برای شناخت بهتر نامزد‌های انتخابات با مناظرات

رئیس رسانه ملی بیان کرد: صداوسیما در آماده‌سازی برنامه‌ها، زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های خود را با رویکرد تحولی و با همکاری و استعانت از نخبگان، اندیشکده‌ها و مراکز پژوهش و دانشگاه‌ها با اتکا به افکارسنجی طراحی کرد و با این مطالعات و همفکری‌ها بنای ما بر این شد برنامه‌ها بر اساس برنامه اصلی که مطالبه مردم و رهبری است شکل بگیرد و نقطه کانونی آن حوزه اقتصاد باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال با مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم برنامه هفتم را آغاز خواهیم کرد لذا اهمیت پیدا کرد برنامه‌های تبلیغاتی ما با محوریت برنامه هفتم و حوزه مسائل اصلی جامعه که حوزه اقتصادی است شکل بگیرد لذا دو مناظره را به دوره‌های قبل که سه تا بود اضافه کردیم که سه مناظره مختص حوزه اقتصادی است که عموما مبتنی بر سرفصل‌های برنامه هفتم است.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *