فرهنگی

نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی ایران در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد

باستان‌­شناسى براى بازیابى و بازسازىِ فرهنگِ گذشتگان در مقام رهیافتى علمى، به بازشناختِ برجاى مانده‌­هاى مادى و ملموس آن فرهنگ­ها وابسته است؛ و در این میان یافته­‌هاى باستان­‌شناسى بارزترین نمونه و محل تجلى همان بقایاى مادى و ملموس است. هرچند که باستان‌­شناسى ­نو با رویکردهاى معرفت­‌شناختى پیچیده­‌اش هر روز بیش از پیش وابستگى خویش را به مانده‌­هاى باستان‌­شناختى انکار مى­‌کند، اما به­‌واقع باستان‌­شناسى متعارف را از پرداختن به مادیت و جسم فرهنگ گزیر و گریزى نیست.

با توجه به اهمیت ارائه و معرفی دقیق و امانت‌­دارانۀ پژوهش‌­های علمی باستان­‌شناسی، پژوهشکده باستان­‌شناسىِ پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برپایى نمایشگاهی از گزیده دستاوردهاى پژوهش‌­هاى علمی میدانى را به منظور ارتقاء دانش و آگاهی جامعۀ فرهنگی ایران را از مهمترین وظایف سالانۀ خود قرار داده است و در این زمان و روزگار که متاسفانه نگاه دفینه‌­ای به میراث‌فرهنگی و تخریب آثار شدت گرفته، آگاهی‌­بخشی عمومی یکی از اهداف این مجموعه است.

مطلب پیشنهادی:  «سرنخ» یک برنامه متفاوت با ساختاری نو/ پخش فصل دوم در سال ۱۴۰۳ ادامه دارد

با نمایش آثاری که با هدف پژوهش به نمایش درآمده‌­­اند و بسیاری از این یافته‌­های ارزشمند، شانس دیگری برای حضور در ویترین موزه‌­های حتی تخصصی را نخواهند داشت. می‌­تواند جایگاه و ارزش مطالعات این آثار را در دانش باستان­‌شناسی و سایر علوم میان رشته‌­ای برای شناخت و معرفی میراث‌فرهنگی غنی مادی و معنوی نیاکان ایران را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه، از بین حدود ۱۱۸ فعالیت و برنامه‌­های علمی –پژوهشی باستان­‌شناسی انجام شده در سال ۱۴۰۱، آثار منتخبی از ۱۲ محوطۀ باستان­‌شناختی از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی که گوشه­‌ای کوچک از دستاورد‌ها و کارنامۀ آن سال است را در خانۀ همیشگی باستان­‌شناسی و باستان‌­شناسان، موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاهى پربار که نشان دهندة غناى شگفت‌­آور مجموعه‌­هاى فرهنگ باستان­‌شناختى کشور دیرینه سال ماست.

آذربایجان­‌شرقی (تپه چمن لیلان)، آذربایجان­‌غربی (تپه بلاچاک)، اصفهان (تپه سیلک کاشان)، البرز (پناهگاه صخره­ای سرهه)، خراسان­ شمالی (تپه ریوی)، سمنان (گورستان مرسین)، سیستان و بلوچستان (تپه پیرزال)، قزوین (غارقلعه کُرد و دژ الموت)، کهگیلویه و بویراحمد (گورستان له­سواره و گورستان ده­دومن)، مازندران (غار شوپری) استان‌های شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

مطلب پیشنهادی:  دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

همچنین نمایشگاه میراث در خطر ایران شامل آثار غار زل هستیجان در استان مرکزی و تپه تیلینه استان کرمانشاه در کنار این نمایشگاه برپاست.

گفتنی است، این نمایشگاه تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در موزه ملی ایران برای بازدید علاقمندان دایر است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *