اقتصادی

فروریختن یک پل عظیم در آمریکا | بزرگترین چالش صنعت بیمه رقم می خورد؟!

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | رئیس غول بیمه ای، لویدز لندن، روز پنجشنبه گفت: فروریختن پل بزرگ بالتیمور و اثرات موجی آن می‌تواند منجر به بزرگترین پرداخت بیمه دریایی شود.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که پس از برخورد یک کشتی باری بزرگ به پل فرانسیس اسکات کی در روز سه‌شنبه، خسارات بیمه‌شده ناشی از این فاجعه به ورای یک رقم میلیاردی خواهد رسید. لازم به ذکر است که در این سانحه گمان زده می‌شود که شش نفر کشته شده اند.

کارنگی-براون گفت: «بنابراین، [این]روز‌های اولیه برای اعلام یک عدد برای خسارت زود است. من در این مرحله پیش‌بینی نمی‌کنم که خارج از برنامه‌ریزی سناریوی فاجعه واقعی ما باشد. این یک ضرر بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد، به طور بالقوه بزرگترین خسارت بیمه شده دریایی است، اما نه پارامتر‌های خارجی که ما برای آن برنامه ریزی کرده ایم.»

کارنگی-براون افزود، در حالی که به وضوح ادعای خسارت برای کشتی، محموله‌های روی آن و پل وجود خواهد داشت، اما این تازه”ضربه و اثرات درجه دوم” است که “قابل توجه” می‌شود.

«بسیاری از تجارت‌ها قطع می‌شود، زنجیره‌های تامین توسط کشتی‌هایی که هر دو در داخل بندر محبوس شده‌اند و البته کشتی‌هایی که تلاش می‌کردند به بندر دسترسی پیدا کنند و دیگر نمی‌توانند، قطع می‌شود. اثرات این فاجعه مدتی طول می‌کشد تا از بین برود.»

مطلب پیشنهادی:  روزی که بازیکن ارمنی پرسپولیس "یا علی" گفت

بالتیمور یازدهمین بندر بزرگ ایالات متحده و شلوغ‌ترین بندر این کشور برای واردات و صادرات خودرو و کامیون‌های سبک است. اپراتور‌های زنجیره تامین برای به حداقل رساندن تاثیر بر تجارت تلاش می‌کنند.

تحلیلگران Morningstar DBRS در یادداشتی چهارشنبه گفتند که ضرر‌های بیمه شده بسته به مدت زمانی که بندر مسدود می‌شود، می‌تواند بین ۲ تا ۴ میلیارد دلار باشد. چنین رقمی از بالاترین مبلغ فعلی که بابت واژگونی کشتی کروز کوستا کنکوردیا در سال ۲۰۱۲ پرداخت شده است، فراتر خواهد رفت.

احتمالاً بیمه‌نامه‌های مختلف و جدیدی برای مسئولیت‌های دریایی و بدنه، اموال، محموله و کسب‌وکار ایجاد می‌شوند.

مورنینگ استار گفت: «علیرغم خسارات سنگین بیمه شده، ما انتظار داریم که آن‌ها برای صنعت بیمه قابل مدیریت باقی بمانند، زیرا شامل مجموعه وسیع و متنوعی از بیمه‌گران و بیمه‌گران اتکایی با سرمایه خوب می‌شوند.»

بارکلیز ادعای خسارت‌های بیمه را بین ۱ تا ۳ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

کشتی کانتینری با پرچم سنگاپور توسط غول کشتیرانی دانمارکی مرسک اجاره شده بود و محموله مشتریان خود را حمل می‌کرد، اما توسط شرکت کشتی‌های اجاره‌ای Synergy Group اداره می‌شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که کشتی قبل از برخورد به پل برق خود را از دست داده است.

مطلب پیشنهادی:  تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

تحقیقات توسط مقامات سنگاپور و ایالات متحده برای ایجاد مسئولیت قانونی، به عنوان بخشی از یک فرآیند پیچیده که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد، انجام خواهد شد.

دیوید اوسلر، تحلیلگر اصلی کشتیرانی و کامودیتی در Lloyd’s List Intelligence، در اوایل این هفته به CNBC گفت، مرسک به عنوان اجاره کننده به جای اپراتور کشتی، پوشش مسئولیتی خواهد داشت.

 

تاثیر بر صنعت خودرو

چندین شرکت خودروسازی جهانی گفته اند که در حال ارزیابی تأثیر این فاجعه بر عملیات خود هستند و انتظار دارند که مسیر تجارت خود را تغییر دهند، بنابراین برخی ممکن است زمان‌های تحویل خود را افزایش دهند. بسیاری می‌گویند که در حال حاضر انتظار یک اختلال بزرگ را ندارند.

تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی در روز چهارشنبه گفتند که خودروسازان آلمانی BMW، مرسدس و فولکس واگن بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا واردات اروپایی ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروش ایالات متحده را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

بی ام و به CNBC گفت که این حادثه بر عرضه مواد برای کارخانه خود در ایالات متحده تأثیر نمی‌گذارد و این شرکت با شریک لجستیکی خود در مورد واردات در تماس است. فولکس واگن گفت که عملیات بندری آن در سمت ساحلی پل قرار دارد و تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، اما خاطرنشان کرد که ممکن است در حمل و نقل با تاخیر مواجه شود. مرسدس خاطرنشان کرد که سایر بنادر ورودی، مانند برانزویک، جورجیا، به کاهش فشار واردات کمک خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی:  سعید فائقی کیست؟

میچ مریام، معاون مرز‌ها و امنیت دریایی در K۲ Security Screening، از طریق ایمیل به CNBC گفت: «در حالی که اختلالات کوتاه مدت در واردات و صادرات خودرو وجود خواهد داشت، من مطمئن هستم که گمرکات و حفاظت از مرزها، بنادر منطقه و اپراتور‌های پایانه با صنعت خودرو همکاری نزدیکی خواهند کرد تا جایگزین‌های بهینه حمل و نقل را شناسایی کنند تا زمانی که بندر بالتیمور فعالیت کشتیرانی را از سر بگیرد.»

او افزود: “بندر بالتیمور در کوتاه‌مدت آسیب خواهد دید، اما برنامه‌هایی برای تغییر مسیر و جابجایی ترافیک اضافی در سایر بنادر ساحل شرقی، از جمله فیلادلفیا، نورفولک، ساوانا و چارلستون در حال انجام است. همه آن‌ها می‌توانند ماشین‌ها و کامیون‌های سبک را اداره کنند. “

این بندر طیف وسیعی از کالا‌ها از جمله شکر و گچ را وارد و صادر می‌کند و توسط خرده فروشانی مانند Home Depot، Ikea و Amazon استفاده می‌شود.

 

منبع: CNBC

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *