فرهنگی

سربلندی رسانه ملی در پوشش رسانه‌ای عملیات «وعده صادق»

حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها درخصوص عملکرد این سازمان در پوشش رسانه‌ای عملیات «وعده صادق» گفت: به نظر می‌رسد پوشش رسانه‌ای عملیات وعده صادق به‌خوبی انجام شده و حتی می‌توان گفت یکی از عملیات‌های موفق صداوسیما با همکاری گروه‌های اجرایی این مهم بوده است.

وی افزود: صداوسیما از اولین دقایقی که عملیات وعده صادق شروع شد، پای کار آمد و به این منظور، از قبل، تدابیر لازم اندیشیده شده بود؛ تا‌جایی‌که شبکه‌های استانی و شبکه خبر و سایر شبکه‌ها در معاونت‌های سیما و برون‌مرزی، همگی از آمادگی لازم برخوردار بودند.

عابدینی ادامه داد: برای پوشش این عملیات به‌اندازه کافی مستندات و فرآورده‌های خبری آماده شده بود تا به‌مجرد اینکه این عملیات آغاز شد، مورد بهره‌برداری قرار گیرند. با بسیاری از کارشناسان نیز از قبل هماهنگ شده بود؛ زیرا طبیعتاً پوشش رسانه‌ای از نیمه‌شب آغاز می‌شد و باید از قبل با افراد مربوطه هماهنگی می‌شد تا به‌موقع در برنامه حاضر شوند. در پی آن نیز شاهد بودیم که این برنامه بی‌وقفه، ساعت‌ها در شبکه‌های مختلف ادامه پیدا کرد.

مطلب پیشنهادی:  فیلمنامه‌نویسی انیمیشن را تقویت می‌کنیم

معاون امور استان‌ها اضافه کرد: برای پوشش رسانه‌ای عملیات وعده صادق، سه حلقه طراحی شد. حلقه اول میدانی (در داخل خاک ایران و داخل سرزمین‌های اشغالی) بود؛ به‌نحوی‌که هم خبرنگاران در داخل ایران بسیج شده بودند تا گزارش‌هایی از واکنش و حمایت مردم در شهر‌ها و استان‌های مختلف (از کرمان گرفته تا تبریز و مشهد و…) تهیه کنند و در شبکه خبر و سایر شبکه‌ها به نمایش درآورند، هم خبرنگاران صداوسیما در سرزمین‌های اشغالی (از سرزمین‌های ۱۹۴۸ تا غزه و رفح و کرانه باختری) به‌طور ویژه مشغول پوشش این عملیات شدند.

وی گفت: علاوه‌بر این، ما حلقه دومی را در نظر گرفتیم که شامل کشور‌های منطقه می‌شد و خبرنگاران مستقر در این مناطق، ازجمله لبنان، سوریه، عراق و یمن با برنامه‌ریزی دقیقی مأمور پوشش ویژه رویداد شدند. ازسویی، بازتاب عملیات در رسانه‌های برخی کشور‌های منطقه، همچون مصر، اردن، عربستان سعودی نیز زیرنظر گرفته شد تا واکنش‌ها به این عملیات به‌طور دقیق رصد و رسانه‌ای شود.

مطلب پیشنهادی:  اکران نوروزی‌ها چقدر فروختند؟

عابدینی خاطرنشان کرد: جدای از آن، حلقه سومی نیز طراحی شده بود که بیش‌تر مربوط به حلقه‌های دیپلماتیک بود و به رصد رسانه‌های نیویورک به‌عنوان محل استقرار سازمان ملل متحد و نیز رسانه‌های واشنگتن که پایتخت ایالات متحده است، اختصاص داشت تا واکنش آمریکایی‌ها به این عملیات را دنبال کنند. همچنین در فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه، چین و حتی سوئیس و اتریش نیز به‌سبب نقشی که این کشور‌ها در اتحادیه اروپا دارند، خبرنگاران ما بسیج شدند و در شبکه‌های مختلف با کارشناسان و صاحب‌نظران ارتباط گرفتند تا پوشش بی‌نقصی از تحولات مربوطه انجام شود.

وی گفت: معتقدم پوشش رسانه‌ای «وعده صادق» به‌شکل بسیار مطلوبی انجام شد و بااینکه زمان دقیق آغاز آن مشخص نبود و برنامه‌ریزی برای پوشش رسانه‌ای ماجرا، در یک بازه کوتاه چهار تا پنج‌ساعته انجام شد، همکاران ما به‌خوبی توانستند واقعیت رخداد‌ها و اخبار دقیق این عملیات را منعکس کنند؛ عملیاتی که یکی از اقدامات رسانه‌ای بسیار موفق صداوسیما بود و به‌طور قطع، در افزایش میزان مخاطبان رسانه ملی تأثیری بسزا داشت؛ چراکه هم در داخل و هم خارج کشور همه به‌دنبال آن بودند تا از واقعیت آنچه در این عملیات اتفاق افتاده، مطلع شوند و رسانه ملی در این زمینه ایفای نقشی درخور کرد.

مطلب پیشنهادی:  مژده رئیس رسانه ملی پیرامون حق پخش فوتبال

وی با اشاره به اینکه در دهه سوم قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و اخبار جعلی و فیک‌نیوز‌ها بسیارند، ابراز کرد: صداوسیما در تلاش است خبر‌هایی که دریافت و پخش می‌کند، یا با دوربین‌های خودش ضبط شده باشند یا خبرنگاران این سازمان، آنها را براساس واقعیات روایت کرده باشند یا تصاویر و اطلاعات لازم را از منابع دست‌اولی که موثق و مستندند، دریافت کرده باشد. همین موضوع است که سبب افزایش میزان مخاطبان در جریان پوشش عملیات وعده صادق شد و شاهد بودیم که بسیاری از تصاویر و اطلاعات منتشرشده صداوسیما از این جریان، بارهاوبار‌ها در فضای مجازی دیده شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *